Uchwała Nr XXXI/259/2017 Rady Miejskiej w Korfantowie z dnia 28-06-2017 w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Korfantów
Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (T.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 446; zm.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1579 i poz. 1948 oraz z 2017 r. poz. 730 i poz. 935), art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( T.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 250; zm.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1020, poz. 1250 i poz. 1920.) po uzyskaniu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Nysie Rada Miejska w Korfantowie uchwala:
Rozdział 1.
§ 1. 1. Regulamin ustala szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Korfantów.
2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych – należy przez to rozumieć punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK) według ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach; 2) papier – należy przez to rozumieć wyselekcjonowane z odpadów komunalnych odpady z papieru, w tym tektury, odpady opakowaniowe z papieru i tektury; 3) szkło – należy przez to rozumieć wyselekcjonowane z odpadów komunalnych odpady ze szkła, w tym odpady opakowaniowe ze szkła; 4) metale – należy przez to rozumieć wyselekcjonowane z odpadów komunalnych odpady metali, w tym odpady opakowaniowe z metali; 5) tworzywa sztuczne – należy przez to rozumieć wyselekcjonowane z odpadów komunalnych odpady tworzyw sztucznych, w tym odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych oraz odpady opakowaniowe wielomateriałowe; 6) odpady ulegające biodegradacji – należy przez to rozumieć odpady, które ulegają rozkładowi tlenowemu lub beztlenowemu przy udziale mikroorganizmów; 7) odpady zielone - należy przez to rozumieć odpady komunalne stanowiące części roślin pochodzących z pielęgnacji terenów zielonych, ogrodów, parków i cmentarzy, a także z targowisk, z wyłączeniem odpadów z czyszczenia ulic i placów; 8) bioodpady – należy przez to rozumieć ulegające biodegradacji odpady z ogrodów i parków, odpady spożywcze i kuchenne z gospodarstw domowych, gastronomii, zakładów zbiorowego żywienia, jednostek handlu detalicznego, a także porównywalne odpady z zakładów produkujących lub wprowadzających do obrotu żywność; 9) budynkach jednorodzinnych – należy przez to rozumieć budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (T.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 290 z późn. zm.); 10) budynkach wielorodzinnych – należy przez to rozumieć budynek mieszkalny, który nie jest budynkiem jednorodzinnym; 11) pojemnikach ogólnodostępnych – należy przez to rozumieć rozmieszczone na terenie Gminy specjalistyczne pojemniki do selektywnego zbierania szkła kolorowego do którego mieszkańcy samodzielnie i nieodpłatnie dostarczają opakowaniowe odpady szklane; 12) odpadach wielkogabarytowych – należy przez to rozumieć odpady, które ze względu na swoje wymiary nie mogą być zbierane w typowych pojemnikach stanowiących wyposażenie nieruchomości, w szczególności meble; 13) odpadach budowlanych i rozbiórkowych – należy przez to rozumieć odpady powstałe w trakcie prac budowlanych, rozbiórkowych i remontowych przeprowadzonych w gospodarstwach domowych; 14) Planie gospodarki odpadami dla województwa opolskiego – należy przez to rozumieć Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Opolskiego na lata 2016-2022 z uwzględnieniem lat 2023-2028 przyjęty uchwałą Sejmiku Województwa Opolskiego Nr XXVII/306/2017 z dnia 28.03.2017 roku w sprawie przyjęcia „Planu gospodarki odpadami dla województwa opolskiego na lata 2016-2022 z uwzględnieniem lat 2023-2028”; 15) Kompostowniku – należy przez to rozumieć skrzynię lub miejsce służące do kompostowania odpadów organicznych. Ich lokalizacja winna spełniać wymogi określone w § 36 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (T.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1422).
Rozdział 2.WYMAGANIA WZAKRESIE UTRZYMANIA CZYSTOŚCI IPORZĄDKU NA TERENIE NIERUCHOMOŚCI
§ 2. 1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:
1) selektywne zbieranie wytwarzanych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych, co najmniej w zakresie obejmującym:
a) papier,
b) metale,
c) tworzywa sztuczne,
d) szkło,
e) opakowania wielomateriałowe,
f) odpady komunalne ulegające biodegradacji, w tym bioodpady,
g) odpady zielone,
h) przeterminowane leki i chemikalia,
i) zużyte baterie i akumulatory,
j) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
k) meble i inne odpady wielkogabarytowe,
l) odpady budowlane i rozbiórkowe,
m) zużyte opony.
2) przekazywanie selektywnie zebranych odpadów uprawnionym podmiotom prowadzącym działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz podmiotom prowadzącym punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych, umieszczanie odpadów zebranych selektywnie w ogólnodostępnych pojemnikach służących do selektywnej zbiórki odpadów lub przekazywanie odpowiednim podmiotom w trybie określonym przez właściwe przepisy,
3) zbieranie zmieszanych (niesegregowanych oraz popiołu) odpadów komunalnych i przekazywanie ich uprawnionym podmiotom prowadzącym działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
§ 3. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do zbierania i przekazywania do odbioru wskazanych poniżej odpadów w następujący sposób:
1) w zabudowie jednorodzinnej:
a) zmieszane (niesegregowane oraz popiół) odpady komunalne – w pojemnikach lub workach koloru czarnego, ciemnozielonego lub ciemnoszarego oznaczonych napisem „Odpady zmieszane”,
b) papier (odpady z papieru, w tym tektury, odpady opakowaniowe z papieru i tektury) – w pojemnikach lub workach koloru niebieskiego oznaczonych napisem „Papier”;
c) szkło (odpady ze szkła, w tym odpady opakowaniowe ze szkła) – w pojemnikach lub workach koloru zielonego oznaczonych napisem „Szkło” oraz w pojemnikach ogólnodostępnych w kolorze zielonym oznaczonych napisem „Szkło” ;
d) metale oraz tworzywa sztuczne (odpady metali, w tym odpady opakowaniowe z metali, odpady tworzyw sztucznych, w tym odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych oraz odpady opakowaniowe wielomateriałowe) – w pojemnikach lub workach koloru żółtego oznaczonych napisem „Metale i tworzywa sztuczne”;
e) odpady ulegające biodegradacji (uwzględniające bioodpady) – w pojemnikach lub workach koloru brązowego oznaczonych napisem „Bio”.
2) w zabudowie wielorodzinnej:
a) zmieszane (niesegregowane oraz popiół) odpady komunalne – w pojemnikach lub workach koloru czarnego, ciemnozielonego lub ciemnoszarego oznaczonych napisem „Odpady zmieszane”,
b) papier (odpady z papieru, w tym tektury, odpady opakowaniowe z papieru i tektury) – w pojemnikach lub workach koloru niebieskiego oznaczonych napisem „Papier”;
c) szkło (odpady ze szkła, w tym odpady opakowaniowe ze szkła) – w pojemnikach lub workach koloru zielonego oznaczonych napisem „Szkło” oraz w pojemnikach ogólnodostępnych w kolorze zielonym oznaczonych napisem „Szkło” ;
d) metale oraz tworzywa sztuczne (odpady metali, w tym odpady opakowaniowe z metali, odpady tworzyw sztucznych, w tym odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych oraz odpady opakowaniowe wielomateriałowe) – w pojemnikach lub workach koloru żółtego oznaczonych napisem „Metale i tworzywa sztuczne”;
e) odpady ulegające biodegradacji (uwzględniające bioodpady) – w pojemnikach lub workach koloru brązowego oznaczonych napisem „Bio”.
2. Pozostałe odpady zbierane selektywnie należy dostarczać do PSZOK-u.
3. Odpady wielkogabarytowe oraz zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny mogą być w razie konieczności odbierane w systemie akcyjnym.
§ 4. 1. Z zastrzeżeniem ust. 2 właściciele nieruchomości położonych bezpośrednio wzdłuż chodników mają obowiązek uprzątnięcia błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego (chodnik), poprzez gromadzenie ich na skraju chodnika od strony jezdni w taki sposób, aby nie utrudniało to ruchu i nie zagrażało przechodniom i pojazdom oraz istniejącej zieleni, z zachowaniem możliwości odpływu wody do kanalizacji.
2. W przypadku wystąpienia lodu i śniegu niemożliwego do usunięcia i zalegającego na chodnikach położonych wzdłuż nieruchomości, służących do użytku publicznego, właściciele nieruchomości mają obowiązek podjąć stosowne działania mające na celu zlikwidowanie śliskości.
§ 5. Właściciele nieruchomości przeznaczonych do użytku publicznego zapewniają utrzymanie czystości i porządku na częściach tych nieruchomości poprzez wyposażenie miejsc publicznych w odpowiednią liczbę zamocowanych na stałe koszy ulicznych na drobne odpady komunalne oraz wyposażenie miejsc publicznych, na których dopuszczone jest wyprowadzanie zwierząt domowych (w szczególności psów) w pojemniki do zbierania odchodów zwierzęcych.
§ 6. 1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się po spełnieniu łącznie następujących warunków:
1) niezanieczyszczania środowiska i odprowadzania powstających ścieków do kanalizacji sanitarnej lub zbiornika bezodpływowego,
2) dokonywania tych czynności na wydzielonych, utwardzonych częściach nieruchomości oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji.
2. Naprawy pojazdów samochodowych na terenie nieruchomości poza warsztatami naprawczymi dozwolone są wyłącznie w miejscu utwardzonym, w sposób nie powodujący zagrożenia dla środowiska oraz gwarantujący zebranie wszelkich płynów i odpadów w szczelnych zbiornikach i pojemnikach.
3. Zakazuje się wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1 i 2, w miejscach publicznych.
Rozdział 3.
§ 7. 1. Do zbierania odpadów na terenie Gminy ustala się:
1) worki o pojemności 60 l, 120 l, 240 l
2) kosze uliczne o pojemności od 10 do 50 l
3) pojemniki na odpady o pojemności 110 l, 120 l, 240 l, 660 l, 1100 l,
4) kontenery o pojemności 2,5 m³ i 7,0 m3,
5) inne pojemniki do zbierania odpadów nie wymienionych w ust. 2, w tym odpadów niebezpiecznych,
6) przydomowe kompostowniki.
2. Dla poszczególnych rodzajów odpadów należy zastosować pojemniki lub worki w odpowiednich kolorach i oznaczeniach określających rodzaj gromadzonych odpadów:
1) niebieskim (z napisem „Papier”) – z przeznaczeniem na odpady z papieru, w tym tektury, odpady opakowaniowe z papieru i tektury,
2) zielonym (z napisem „Szkło”) - z przeznaczeniem na odpady ze szkła, w tym odpady opakowaniowe ze szkła,
3) żółtym (z napisem „Metale i tworzywa sztuczne”) - z przeznaczeniem na odpady metali, w tym odpady opakowaniowe z metali, odpady tworzyw sztucznych, w tym odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych oraz odpady opakowaniowe wielomateriałowe,
4) brązowym (z napisem „Bio”) – z przeznaczeniem na odpady ulegające biodegradacji,
5) czarnym, ciemnozielonym lub ciemnoszarym z napisem „Odpady zmieszane”) – z przeznaczeniem na zmieszane (niesegregowane oraz popiół) odpady komunalne.
3. Wszystkie pojemniki i worki do zbierania odpadów muszą spełniać wymagania określone w ustawie o systemie oceny zgodności lub wymagania Polskich Norm.
4. Dopuszcza się prowadzenie przez właścicieli nieruchomości na terenie nieruchomości, do której posiadają tytuł prawny, kompostowanie odpadów biodegradowalnych w przydomowych kompostownikach, które muszą zapewnić prawidłowy proces kompostowania odpadów w warunkach tlenowych w okresie całego roku, zgodnie z przepisami szczególnymi.
§ 8. 1. Dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych a odpady zbierane są w sposób selektywny, ustala się minimalną pojemność pojemnika lub worka przeznaczonego do zbierania zmieszanych (niesegregowanych oraz popiołu) odpadów komunalnych, jeżeli z takiego pojemnika lub worka korzysta:
1) do 2 osób – o pojemności 120 l,
2) od 3 do 4 osób – o pojemności 240 l,
3) od 5 do 6 osób – o pojemności 360 l,
4) dla większej ilości osób korzystających należy stosować kombinacje pojemności pojemników lub worków wymienionych w § 7 ust. 1 pkt 1 i 3 proporcjonalnie do ilości wytwarzanych odpadów, która na okres dwóch tygodni (przyjęta częstotliwość odbioru), wynosi 30 l/osobę.
2. Dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych, a odpady zbierane są w sposób selektywny ustala się minimalną pojemność pojemników lub worków przeznaczonych na odpady selektywnie zbierane, w następujący sposób: minimalna pojemność pojemników lub worków przeznaczonych na odpady selektywnie zbierane jest równa minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania zmieszanych (niesegregowanych oraz popiołu) odpadów komunalnych ustalonych w ust. 1.
§ 9. Dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach jednorodzinnych, a odpady zbierane są w sposób nieselektywny, ustala się minimalną pojemność pojemnika lub worka przeznaczonego do zbierania zmieszanych (niesegregowanych oraz popiołu) odpadów komunalnych, jeżeli z takiego pojemnika lub worka korzysta:
1) do 2 osób – o pojemności 120 l,
2) od 3 do 4 osób – o pojemności 240 l,
3) dla większej ilości osób korzystających należy stosować kombinacje pojemności pojemników lub worków wymienionych w § 7 ust. 1 pkt 1 i 3, proporcjonalnie do ilości wytwarzanych odpadów, która na okres dwóch tygodni (przyjęta częstotliwość odbioru), wynosi 50 l/osobę.
§ 10. 1. Dla właścicieli nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach wielorodzinnych, a odpady zbierane są w sposób selektywny, ustala się minimalną pojemność pojemnika lub worka przeznaczonego do zbierania zmieszanych (niesegregowanych oraz popiołu) odpadów komunalnych, jeżeli z takiego pojemnika lub worka korzysta:
1) do 2 osób – o pojemności 120 l,
2) od 3 do 4 osób – o pojemności 240 l,
3) od 5 do 6 osób – o pojemności 360 l,
4) dla większej ilości osób korzystających należy stosować kombinacje pojemności pojemników wymienionych w pkt 1-4 lub wymienionych w § 7 ust. 1 pkt 1 i 3, proporcjonalnie do ilości wytwarzanych odpadów, która na okres dwóch tygodni (przyjęta częstotliwość odbioru), wynosi 30 l/osobę.
2. Dla właścicieli nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach wielorodzinnych, a odpady zbierane są w sposób selektywny, ustala się minimalną pojemność pojemników lub worków przeznaczonych na odpady selektywnie zbierane, w następujący sposób: minimalna pojemność pojemników lub worków przeznaczonych na odpady selektywnie zbierane jest równa minimalnej pojemności pojemników lub worków przeznaczonych do zbierania zmieszanych (niesegregowanych oraz popiołu) odpadów komunalnych ustalonych w ust. 1.
3. Jeżeli właściciele więcej niż jednej nieruchomości korzystają z tych samych pojemników lub worków łączna minimalna pojemność pojemników lub worków winna odpowiadać co najmniej sumie minimalnej pojemności pojemników lub worków wymaganej dla każdej z tych nieruchomości.
§ 11. 1. Dla właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w budynkach wielorodzinnych, a odpady zbierane są w sposób nieselektywny, ustala się minimalną pojemność pojemnika lub worka przeznaczonego do zbierania zmieszanych (niesegregowanych oraz popiołu) odpadów komunalnych, jeżeli z takiego pojemnika lub worka korzysta:
1) do 2 osób – o pojemności 120 l,
2) od 3 do 4 osób – o pojemności 240 l,
3) dla większej ilości osób korzystających należy stosować kombinacje pojemników lub worków wymienionych w pkt 1-2 lub wymienionych w § 7 ust. 1 pkt 1 i 3, proporcjonalnie do ilości wytwarzanych odpadów, która na okres dwóch tygodni (przyjęta częstotliwość odbioru), wynosi 50 l/osobę.
2. Jeżeli właściciele więcej niż jednej nieruchomości korzystają z tych samych pojemników lub worków łączna minimalna pojemność pojemników lub worków winna odpowiadać co najmniej sumie minimalnej pojemności pojemników lub worków wymaganej dla każdej z tych nieruchomości.
§ 12. 1. Dla właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne oraz nieruchomości, na których w części zamieszkują mieszkańcy a w części nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne, a odpady zbierane są w sposób selektywny, ustala się minimalną pojemność pojemnika, kontenera lub worka, jeżeli ilość wytwarzanych odpadów wynosi:
1) do 120 l odpadów – o pojemności 120 l,
2) do 240 l – o pojemności 240 l,
3) dla większej ilości wytwarzanych odpadów należy stosować kombinacje pojemników lub worków wymienionych w pkt 1-3 lub wymienionych w § 7 ust. 1 pkt 1 i 3,
4) ilość odpadów wytwarzanych na terenie nieruchomości, o której mowa w ust. 1, oblicza właściciel nieruchomości korzystając z Tabeli 2 zawartej w Załączniku do uchwały. Ilość tych odpadów stanowi sumę iloczynów: liczby jednostek charakteryzujących źródło wytwarzanych odpadów komunalnych na nieruchomości i średniej ilości wytwarzanych odpadów komunalnych przy selektywnym zbieraniu odpadów.
2. Dla właścicieli nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne oraz nieruchomości, na których w części zamieszkują mieszkańcy a w części nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne, a odpady są zbierane w sposób selektywny, ustala się minimalną pojemność pojemników, kontenerów lub worków przeznaczonych na odpady selektywnie zbierane, w następujący sposób: minimalna pojemność pojemników/worków/kontenerów przeznaczonych na odpady selektywnie zbierane, jest równa minimalnej pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania zmieszanych (niesegregowanych oraz popiołu) odpadów komunalnych ustalonych w ust. 1.
3. Jeżeli właściciele więcej niż jednej nieruchomości korzystają z tych samych pojemników/worków/kontenerów łączna minimalna pojemność pojemników/worków/kontenerów winna odpowiadać co najmniej sumie minimalnej pojemności pojemników/worków/kontenerów wymaganej dla każdej z tych nieruchomości.
§ 13. 1. Dla właścicieli nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne oraz nieruchomości na których w części zamieszkują mieszkańcy a w części nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, a odpady zbierane są w sposób nieselektywny, ustala się minimalną pojemność pojemnika, kontenera lub worka, jeżeli ilość wytwarzanych odpadów wynosi:
1) do 120 l odpadów – jeden pojemnik lub worek o pojemności 120 l,
2) dla większej ilości wytwarzanych odpadów należy stosować kombinacje pojemników wymienionych w § 7 ust. 1 pkt 1 i 3.
2. Ilość odpadów wytwarzanych na terenie nieruchomości, o której mowa w ust. 1, oblicza właściciel nieruchomości korzystając z Tabeli 2 zawartej w Załączniku do uchwały. Ilość tych odpadów stanowi sumę iloczynów: liczby jednostek charakteryzujących źródło wytwarzanych odpadów komunalnych na nieruchomości i średniej ilości wytwarzanych odpadów komunalnych przy selektywnym zbieraniu odpadów.
3. Jeżeli właściciele więcej niż jednej nieruchomości korzystają z tych samych pojemników/worków/kontenerów łączna minimalna pojemność pojemników lub worków winna odpowiadać co najmniej sumie minimalnej pojemności wymaganej dla każdej z tych nieruchomości.
§ 14. Minimalna pojemność worka na odpady zbierane selektywnie wynosi 60 l.
§ 15. Ustala się minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania w sposób nieselektywny odpadów komunalnych na drogach publicznych, wzdłuż których znajdują się ciągi piesze:
1) w terenie zabudowanym – o pojemności 10 l, usytuowane w odległości maksymalnie 500 m od kolejnego pojemnika,
2) w innych miejscach publicznych (przystanki autobusowe, świetlice wiejskie, place zabaw itp.) co najmniej 1 pojemnik o pojemności 10 l.
§ 16. 1. Pojemniki lub worki do zbierania odpadów komunalnych należy umieszczać w wydzielonych miejscach na terenie nieruchomości, przystosowanych do tego celu zgodnie z odpowiednimi przepisami a ponadto:
1) pojemniki lub worki do zbierania odpadów należy ustawiać w miejscu wyodrębnionym, dostępnym dla osób korzystających z pojemnika lub worka oraz przedsiębiorcy odbierającego odpady, bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości, do którego możliwy jest dojazd pojazdem do transportu odpadów z zastrzeżeniem pkt. 2,
2) w przypadku braku możliwości bezpośredniego dojazdu do miejsca ustawienia pojemników lub worków do zbierania odpadów, pojemniki lub worki należy wystawić w dniu odbioru w miejscu swobodnego dojazdu pojazdu odbierającego odpady komunalne tj. na chodnik lub drogę przed wejściem na teren nieruchomości lub udostępnić pojemnik/worek w sposób uzgodniony z przedsiębiorcą odbierającym odpady,
3) pojemniki lub worki należy ustawić tak, aby nie utrudniały korzystania z nieruchomości, w szczególności poprzez zastawianie ciągów pieszych i jezdnych oraz miejsc parkingowych.
2. Worki przeznaczone do selektywnego zbierania odpadów należy umieszczać w miejscu ustawiania pojemników lub innym miejscu uzgodnionym z odbiorcą odpadów, wyłącznie w dniu wskazanym w harmonogramie odbioru danego rodzaju odpadów.
§ 17. 1. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymywania pojemników lub worków w należytym stanie technicznym poprzez dokonywanie okresowych przeglądów i konserwacji oraz wymiany w przypadku ich uszkodzenia lub zniszczenia uniemożliwiającego dalsze użytkowanie.
2. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymywania pojemników lub worków w należytym stanie porządkowym poprzez zapewnienie odpowiedniej wielkości pojemników lub worków, aby nie dochodziło do ich przepełnienia, instruowanie użytkowników nieruchomości o sposobie korzystania z pojemnika lub worka oraz porządkowania terenu wokół pojemników lub worków, w szczególności poprzez usuwanie z otoczenia pojemnika lub worka odpadów, które z niego wypadły lub nie zostały wrzucone do pojemnika lub worka.
Rozdział 4.
§ 18. 1. Minimalna częstotliwość odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości wynosi:
1) zmieszane (niesegregowane oraz popiół) odpady komunalne pochodzące z budynków jednorodzinnych oraz wielolokalowych części wiejskiej gminy – nie rzadziej niż jeden raz na dwa tygodnie,
2) zmieszane (niesegregowane oraz popiół) odpady komunalne pochodzące z budynków wielolokalowych części miejskiej gminy w okresie od kwietnia do października – nie rzadziej niż jeden raz na tydzień a w pozostałych miesiącach zgodnie z pkt 1,
3) papier (odpady z papieru, w tym tektury, odpady opakowaniowe z papieru i tektury) – nie rzadziej niż jeden raz na miesiąc;
4) szkło (odpady ze szkła, w tym odpady opakowaniowe ze szkła) – nie rzadziej niż jeden raz na miesiąc;
5) metale oraz tworzywa sztuczne (odpady metali, w tym odpady opakowaniowe z metali, odpady tworzyw sztucznych, w tym odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych oraz odpady opakowaniowe wielomateriałowe) – nie rzadziej niż jeden raz na miesiąc;
6) odpady ulegające biodegradacji (uwzględniające bioodpady):
a) z budynków jednorodzinnych oraz wielolokalowych części wiejskiej gminy – nie rzadziej niż jeden raz na dwa tygodnie,
b) z budynków jednorodzinnych oraz wielolokalowych części miejskiej gminy – nie rzadziej niż jeden raz na tydzień.
2. Minimalna częstotliwość odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne oraz nieruchomości na których w części zamieszkują mieszkańcy a w części nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne wynosi:
1) zmieszane (niesegregowane oraz popiół) odpady komunalne – nie rzadziej niż jeden raz na miesiąc,
2) papier (odpady z papieru, w tym tektury, odpady opakowaniowe z papieru i tektury) – nie rzadziej niż jeden raz na miesiąc;
3) szkło (odpady ze szkła, w tym odpady opakowaniowe ze szkła) – nie rzadziej niż jeden raz na miesiąc;
5) metale oraz tworzywa sztuczne (odpady metali, w tym odpady opakowaniowe z metali, odpady tworzyw sztucznych, w tym odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych oraz odpady opakowaniowe wielomateriałowe) – nie rzadziej niż jeden raz na miesiąc;
6) odpady ulegające biodegradacji (uwzględniające bioodpady): – nie rzadziej niż jeden raz na dwa tygodnie.
3. Minimalna pojemność pojemnika lub worka na odpady przy określonej częstotliwości ma gwarantować nie przepełnianie się pojemników lub worków.
4. Częstotliwość odbierania odpadów z pojemników ogólnodostępnych (na szkło) powinna wynosić nie rzadziej niż jeden raz na dwa miesiące.
5. Odbieranie mebli i innych odpadów wielkogabarytowych oraz zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego odbywać się będzie w systemie akcyjnym zgodnie z podanym harmonogramem.
6. Kosze uliczne należy opróżniać z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenie do ich przepełnienia, nie rzadziej niż jeden raz na dwa tygodnie.
7. Częstotliwość opróżniania zbiorników bezodpływowych na nieczystości ciekłe powinna uniemożliwiać przepełnianie zbiornika i wylewanie się nieczystości na powierzchnię terenu, do gruntu lub wód.
8. Częstotliwość opróżniania z osadów lub innych odpadów, zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji.
9. Zbiornik bezodpływowy musi być zlokalizowany w taki sposób, aby możliwy był bezpośredni dojazd do niego pojazdu asenizacyjnego podmiotu uprawnionego, realizującego usługę wywozu nieczystości ciekłych.
§ 19. 1. Mając na uwadze zasady utrzymania czystości i porządku zabrania się w szczególności:
1) umieszczania w pojemnikach na zmieszane (niesegregowane oraz popiół) odpady komunalne mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych, leków i chemikaliów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, baterii i akumulatorów, zużytych opon oraz odpadów zielonych i ulegających biodegradacji w przypadku prowadzenia ich selektywnej zbiórki,
2) umieszczania w pojemnikach przeznaczonych do zbierania zmieszanych (niesegregowanych oraz popiołu) odpadów komunalnych, odpadów pochodzących z działalności gospodarczej, w tym odpadów medycznych i opakowaniowych,
3) umieszczania w pojemnikach lub workach przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów, odpadów innych niż te, na jakie przeznaczony jest pojemnik lub worek,
4) magazynowania na terenie nieruchomości odpadów poza miejscami do tego wyznaczonymi,
5) odbierania i transportu odpadów zbieranych selektywnie w sposób pozwalający na ich zmieszanie z innym rodzajem odpadów zbieranych selektywnie.
Rozdział 5.
§ 20. 1. Należy dążyć do:
1) zapobiegania powstawaniu odpadów komunalnych,
2) ograniczenia ilości wytworzonych odpadów komunalnych,
3) zwiększenia udziału odzysku, w szczególności recyklingu w odniesieniu do szkła, metali, tworzyw sztucznych, oraz papieru i tektury jak również odzysku energii z odpadów zgodnego z wymogami ochrony środowiska,
4) zwiększenia ilości zbieranych selektywnie odpadów niebezpiecznych występujących w strumieniu odpadów komunalnych,
5) wyeliminowania praktyki nielegalnego składowania odpadów,
6) zmniejszenia ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji unieszkodliwianych przez składowanie,
7) zmniejszenia masy składowanych odpadów.
Rozdział 6.
§ 21. 1. Osoby będące właścicielami lub opiekunami zwierząt domowych są zobowiązane do sprawowania właściwej opieki nad tymi zwierzętami, w szczególności poprzez zapewnienie nadzoru i ochrony przed zagrożeniem lub uciążliwością dla innych ludzi.
2. W przypadku posiadania na terenie nieruchomości zwierzęcia mogącego stanowić zagrożenie, należy w miejscu widocznym, przed wejściem na teren nieruchomości umieścić tablicę informacyjną.
3. Właściciele lub opiekunowie zwierząt domowych zobowiązani są do usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez te zwierzęta na terenach przeznaczonych do użytku publicznego.
4. Właściciel psa zobowiązany jest do:
1) poddawania psa obowiązkowym szczepieniom ochronnym,
2) dopilnowania aby pies wyprowadzany był na uwięzi w obroży, a w przypadku ras uznawanych za agresywne także w kagańcu; zwolnienie psa rasy nie uznanej za agresywną z uwięzi jest możliwe tylko na terenach zielonych o ile nie ma takiego zakazu,
3) zabezpieczenia nieruchomości w sposób uniemożliwiający jej samowolne opuszczenie przez psa.
5. Hodowca zwierząt domowych zobowiązany jest spełniać wymogi określone dla hodujących zwierzęta gospodarskie na obszarach wyłączonych z produkcji rolniczej określonych w § 23.
6. Zabrania się pozostawiania zwierząt bez opieki chyba, że zwierzę znajduje się w pomieszczeniu zamkniętym lub terenie ogrodzonym w sposób uniemożliwiający opuszczenie go przez zwierzę.
Rozdział 7.
§ 22. 1. Prowadzący chów zwierząt gospodarskich zobowiązany jest do przestrzegania zapisów niniejszego regulaminu, a także:
1) przestrzegania przepisów sanitarno–epidemiologicznych,
2) przeprowadzania deratyzacji pomieszczeń w których prowadzona jest hodowla zwierząt dwa razy w roku na zasadach określonych w § 23,
3) usuwania odchodów zwierząt na bieżąco, w miejsca do tego przeznaczone zgodnie z odrębnymi przepisami,
4) gromadzenia odchodów zwierzęcych w sposób nieuciążliwy dla mieszkańców innych nieruchomości.
2. Posiadacz pszczół zobowiązany jest przetrzymywać je w ulach ustawionych w odległości co najmniej 10 m od granicy nieruchomości w taki sposób, aby wylatujące i przylatujące pszczoły nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich.
3. Na terenach ogródków działkowych nie można prowadzić hodowli stwarzającej uciążliwość dla innych użytkowników ogródków działkowych.
4. Zanieczyszczenia spowodowane przez zwierzęta gospodarskie w miejscach użyteczności publicznej muszą być usuwane przez właściciela zwierzęcia.
5. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich na terenach nieruchomości wielorodzinnych możliwe jest po wydaniu zgody zarządcy. Zarządca nieruchomości wyrażając zgodę na utrzymywanie zwierząt gospodarskich odpowiada za egzekwowanie ładu, porządku i estetyki na terenie tejże nieruchomości.
6. Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolniczej dopuszcza się utrzymania zwierząt gospodarskich, w szczególności drobiu, po spełnieniu następujących warunków:
1) posiadania budynków inwentarskich lub specjalistycznych systemów otwartych spełniających odrębne przepisy o utrzymaniu zwierząt gospodarskich,
2) teren hodowli powinien być ogrodzony i otoczony strefą ochronną,
3) w strefie ochronnej nie powinny się znajdować budynki mieszkalne i inne obiekty przeznaczone na pobyt ludzi z wyjątkiem budynku będącego własnością hodowcy zwierząt,
4) odległość minimalna między budynkiem mieszkalnym lub miejscem użyteczności publicznej a:
a) obiektem lub klatką ze zwierzętami nie może być mniejsza niż 12 m,
b) ogrodzeniem hodowli nie może być mniejsza niż 10 m.
7. Dopuszcza się zmniejszenie odległości o których mowa w ust. 6 pkt. 4, w przypadku uzyskania przez właściciela hodowli zgody wszystkich współlokatorów budynku, w którym zamieszkuje oraz zgody wszystkich lokatorów budynków sąsiednich.
Rozdział 8.
§ 23. 1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają wszystkie obiekty na terenie miasta Korfantów (budynki mieszkalne, obiekty użyteczności publicznej, zabudowania gospodarcze, sklepy, warsztaty, obiekty przemysłowe, itp.).
2. Deratyzację przeprowadza się dwa razy w roku, w terminach;
1) od 1 marca do 31 marca (akcja wiosenna),
2) od 1 października do 31 października (akcja jesienna).
3. W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, właściciele nieruchomości obowiązani są do przeprowadzenia deratyzacji niezwłocznie.
4. Na obszarach, na których nie wyznacza się obowiązkowej deratyzacji, deratyzację należy przeprowadzać każdorazowo w przypadku wystąpienia populacji gryzoni.
5. Burmistrz Korfantowa w drodze obwieszczenia powiadamiać będzie o szczegółowych zasadach przeprowadzania deratyzacji.
Rozdział 9.
§ 24. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Korfantowa.
§ 25. Traci moc Uchwała Nr VIII/46/2015 Rady Miejskiej w Korfantowie z dnia 27 maja 2015 roku w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Korfantów oraz zmieniające je uchwały: nr XV/104/2015 Rady Miejskiej w Korfantowie z dnia 16 grudnia 2015 roku w sprawie zmiany uchwały w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Korfantów oraz Nr XIX/153/2016 Rady Miejskiej w Korfantowie z dnia 25 maja 2016 roku w sprawie zmiany uchwały w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Korfantów.
§ 26. 1. Uchwała wchodzi w życie 14 dni po jej ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego.
2. Uchwała podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń w siedzibie Urzędu Miejskiego w Korfantowie.
Uchwała Nr XXXI/259/2017 Rady Miejskiej w Korfantowie z dnia 28-06-2017 w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Korfantów.pdf (357,82KB)