1.3 Zawieranie małżeństwa oraz akt małżeństwa
KARTA USŁUGI NR 1.3.
Nazwa usługi
Zawieranie małżeństwa oraz akt małżeństwa
Miejsce załatwienia sprawy
Urząd Stanu Cywilnego w Korfantowie ul. Rynek 4 lub inny – wybrany Urząd Stanu Cywilnego
parter pok. nr 5
tel. 4343820 do 826 w.46
poniedziałek godz. od 7.30 do 17.00, wt. – czw. godz. od 7.30 do 15.30, piątek 7.30 do 14.00.
Sposób załatwienia sprawy
Przyszli małżonkowie stawiają się osobiście przed Kierownikiem USC w celu złożenia zapewnień o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa w dowolnym Urzędzie Stanu Cywilnego.
Wymagane dokumenty
- dowody osobiste do wglądu
Opłaty
opłata skarbowa w wysokości 84 zł wpłacana w kasie Urzędu lub na rachunek bankowy Urzędu nr 12 8905 1010 2001 0000 0084 0001 (jeżeli ślub odbędzie się na terenie gminy Korfantów)
Czas załatwienia sprawy
w większości przypadków „od ręki” przy zgłoszeniu
Inne ważne informacje
- ślub cywilny – należy stawić się co najmniej 30 dni przed planowanym terminem ślubu
- ślub konkordatowy – zaświadczenia wydawane w celu zawarcia związku małżeńskiego w kościele ważne są 6 miesięcy
Osoby zamierzające zawrzeć związek małżeński obowiązane są do złożenia pisemnego zapewnienia o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa. Zapewnienie może być złożone przed każdym kierownikiem urzędu stanu cywilnego w kraju, a za granicą przed polskim konsulem. Cudzoziemiec nie znający języka polskiego składa przedmiotowe zapewnienie w obecności tłumacza. Zawarcie małżeństwa następuje zgodnie z przepisami kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. W dniu zawarcia związku małżeńskiego narzeczeni oraz pełnoletni świadkowie przedstawiają dokumenty tożsamości. Jeżeli chociaż jedna z ww. wymienionych osób nie zna języka polskiego małżeństwo zawierane jest przy współudziale tłumacza.
Narzeczeni chcący, by zawierane przez nich małżeństwo wyznaniowe wywierało skutki w prawie polskim, muszą złożyć duchownemu zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa. Zaświadczenie wydaje się na podstawie zapewnień, o których mowa wyżej. Zaświadczenie wydaje wybrany kierownik urzędu stanu cywilnego. Jego ważność opatrzona jest terminem 6 miesięcy. Po upływie tego terminu zaświadczenie traci moc.
Duchowny przekazuje do urzędu stanu cywilnego przed upływem 5 dni od zawarcia małżeństwa, zaświadczenie zawarcia małżeństwa i zaświadczenie wydane przez kierownika urzędu stanu cywilnego, na podstawie którego sporządza się niezwłocznie akt małżeństwa.
WAŻNE !
Liberalizacja zasad zawierania małżeństw poza siedzibą urzędu stanu cywilnego
Ślub poza urzędem stanu cywilnego
Kierownik urzędu stanu cywilnego może udzielić ślubu poza urzędem stanu cywilnego w miejscu, które położone jest na terytorium gminy, w okręgu której jest właściwy miejscowo czyli na obszarze właściwości urzędu stanu cywilnego, w którym pełni tę funkcję.
Zawarcie małżeństwa poza siedzibą urzędu stanu cywilnego może nastąpić:
- na wniosek osoby (osób) zamierzającej zawrzeć małżeństwo (nupturienta) uzasadniony szczególnymi okolicznościami faktycznymi: w przypadku gdy osoba ta jest w stanie zagrożenia życia lub zdrowia albo pozbawiona wolności
- na wniosek osoby (osób) zamierzającej zawrzeć małżeństwo (nupturienta) stanowiący jej życzenie, o ile wskazane miejsce ceremonii zapewnia zachowanie uroczystej formy oraz bezpieczeństwo osób obecnych przy składaniu oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński
Jak zawrzeć związek małżeński poza urzędem stanu cywilnego: W celu zawarcia małżeństwa poza siedzibą urzędu stanu cywilnego należy wystąpić z wnioskiem do kierownika urzędu stanu cywilnego, który będzie właściwy dla miejsca, w którym ma się odbyć ceremonia.
Opłaty za ślub poza urzędem stanu cywilnego
- w przypadku wniosku osoby (osób) zamierzającej zawrzeć małżeństwo uzasadnionego stanem zagrożenia jej życia lub zdrowia albo pozbawieniem wolności, pobierana jest wyłącznie opłata skarbowa za sporządzenie aktu małżeństwa w wysokości 84 zł
- w przypadku wniosku stanowiącego życzenie osoby (osób) zamierzającej zawrzeć małżeństwo, obok opłaty za sporządzenie aktu małżeństwa w wysokości 84 zł, pobierana jest opłata dodatkowa w wysokości 1000 zł stanowiąca dochód gminy
- Kierownik urzędu stanu cywilnego oceni, czy zaproponowane miejsce zawarcia małżeństwa zapewni zachowanie uroczystej formy jego zawarcia oraz bezpieczeństwo osób obecnych przy składaniu oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński
Odmowa przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński we wskazanym miejscu następuje w formie pisemnej. Jeżeli wskazane we wniosku miejsce zawarcia małżeństwa nie spełnia wymogów dotyczących zachowania uroczystej formy zawarcia małżeństwa oraz bezpieczeństwa osób obecnych przy składaniu oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński, kierownik urzędu stanu cywilnego pisemnie odmawia przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński we wskazanym miejscu
Tryb odwoławczy
Odwołanie do sądu rejonowego właściwego ze względu na siedzibę urzędu stanu cywilnego w terminie 14 dni od dnia doręczenia odmowy przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 28.11.2014r. prawo o aktach stanu cywilnego Dz.U. 2014.1741 ze zmianami
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. - kodeks rodzinny i opiekuńczy Dz.U. 2012.788-j.t.).