3.1. Zameldowanie na pobyt stały
KARTA USŁUGI NR 3.1.
Nazwa usługi
ZAMELDOWANIE NA POBYT STAŁY
Miejsce załatwienia sprawy
Biuro ewidencji ludności i dowodów osobistych ul. Rynek 4
parter pok. nr 5
tel. 4343820 do 826 wew. 51
poniedziałek godz. od 730 do 1700, wt – czw. godz. od 730 do 15³º, piątek godz. od 730 do 1400
Sposób załatwienia spraw
Wydanie zaświadczenia zameldowania na pobyt stały
Wymagane dokumenty
- Wypełniony i podpisany formularz „zgłoszenie pobytu stałego” (odrębny dla każdej osoby meldującej się, również dla dziecka) - zawierający potwierdzenie faktu pobytu osoby dokonane przez właściciela lokalu/domu lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu w formie czytelnego podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia.
- Dowód osobisty lub paszport
- Dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu (do wglądu). Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być: wypis z księgi wieczystej, akt notarialny, umowa najmu, decyzja administracyjna lub inny dokument potwierdzający prawo do lokalu
W przypadku zgłoszenia zameldowania przez pełnomocnika dodatkowo:
- Pisemne pełnomocnictwo do zameldowania
- Dowód osobisty pełnomocnika lub paszport
Opłaty
- Czynności zgłoszenia zameldowania nie podlegają opłacie skarbowej.
- 17 zł – opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa (w przypadku, gdy osoba zgłaszająca pobyt stały działa przez pełnomocnika)
Opłatę należy dokonać w kasie Urzędu, ul. Reymonta 4 albo bezpośrednio na rachunek bankowy: Urząd Miejski w Korfantowie:
Bank Spółdzielczy w Prudniku O/Korfantów Nr 12 8905 1010 2001 0000 0084 0001
Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
Czas załatwienia sprawy
„od ręki przy zgłoszeniu”
Tryb odwoławczy
Brak, czynność materialno-techniczna
Uwagi:
- Obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest zobowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego najpóźniej w 30. dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.
- Zgłoszenia zameldowania na pobyt stały dokonuje się w formie pisemnej, na formularzu „Zgłoszenie pobytu stałego”.
- Osoba dopełniająca obowiązku zameldowania na pobyt stały otrzymuje potwierdzenie zameldowania ważne do chwili zmiany miejsca pobytu.
- W przypadku zmiany miejsca pobytu stałego nie jest wymagane wymeldowanie się z poprzedniego miejsca pobytu stałego. Wymeldowania można dokonać przy zgłoszeniu nowego miejsca pobytu stałego.
- Zameldowania w miejscu pobytu stałego można dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego - po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub ważnego paszportu.
- Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy, opiekun prawny lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu.
- Zgłoszenie urodzenia dziecka dokonane we właściwym Urzędzie Stanu Cywilnego zastępuje zameldowanie. Zameldowania dokonuje kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia. Zameldowanie na pobyt stały następuje z dniem sporządzenia aktu urodzenia, w miejscu stałego pobytu rodziców albo tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 września 2011 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego
Formularze do pobrania
na miejscu pok. nr 5,